Címlap Rólunk

Olyan bemutatkozó-féle

 


Sokakban fölmerülhet a gondolat, hogy "na már megint egy olyan ember ugat a partvonalról, aki nem ért hozzá". Szeretném ezeknek a kérkedőknek elmondani kerékpáros múltam néhány epizódját. Hobbikerékpárosként kezdtem az oldalkerekes gyerek kerékpárommal. Sokáig csak néha, egy-egy km-t tekertem. 1995-ben kaptam meg első komoly kerékpáromat, azóta rendszeresen taposom a pedált. Elsősorban országúti kerekező vagyok, bár a terepet sem vetem meg, de rettenetesen utálom például az "outi gumiszaggató biciglijárda-triálokat". Utóbbi 5 évben évi 8000-10000 km-t tekertem le, ez az országúti és monti (terep) tekeréseim együtt. Rengeteget túrázom, elsősorban Magyarországon. Csomagos túrával évi 2000-2500 (eddigi maximum 4000) kilométert teszek meg évente. Gyakorlatilag bejártam az egész országot, de van még néhány fehér folt, ahová mindenképpen el kell jutnom a teljesség kedvéért. Statisztikailag országunk települései közül (nagyjából 3500 település) több mint 1400-at jártam be kerékpárral (~40% - adat 2005. december). Komárom-Esztergom megyét teljesen "bekerekeztem", nincs olyan települése ahol ne fordultam volna meg kerékpárral. Kedvenc országrészeim, tájegységeim: a Velencei-tó és -hegység, a Balaton-felvidék és a Bakony, a Mezőföld, a Vértes, a Zemplén és a Borsodi dombok, a Mátra, a Bükk (a többi tájegységben lakókat kérném ne sértődjenek meg, ez egy szubjektív felsorolás volt).

Rengeteget teljesítménytúrázom (évi 1500-2000 km), így ebben a kerekes formában is sok országrészben jártam már. Az MTSZ minősítési rendszerében elértem az "Érdemes fokozatot", és jó úton haladok a legfelső, azaz a "Kiváló fokozat" eléréséhez (~45%-a van meg - adat 2006. március). Túrázásaim során sok jelvényszerző túrákat is bejártam, ezek az országunk teljesebb megismerését szolgálták és szolgálja ma is. Egyszer bejártam és újból megkezdtem az Országos Kerékpáros Körtúrát (országunk leghosszabb kerékpáros jelvényszerző túrája). E túrák során "ütköztem" bele a kerékpárutak kérdésébe, miszerint hasznosak-e vagy csak el akarnak tüntetni mint kerékpáros polgárt a köz útjairól.

Egyetemi tanulmányaimat a BME Közlekedésmérnöki Karán folytatom, ahol e témakör felé fogok orientálódni. 2003 májusában jelent meg első cikkem a kerékpáros utak állapotáról, ekkor még csak helyi szinten. Azóta folyamatosan "nyitott szemmel" járom a világot, gyűjtöm a jó és rossz példákat, mindezt nem íróasztali, hanem felhasználói - azaz kerékpáros szemmel teszem. 2005. november 22-én - a kerékpárosok érdekében dolgozó miniszteri biztos úrral való első kerekasztali beszélgetésen - adtam le mérföldkövet jelentő (tudomásom szerint ennyire részletesen, ennyire tág látókörűen még senki nem írta le a problémákat és a hozzá javasolt lehetséges megoldásokat) elsőnek mondott konkrét javaslataimat a kerékpáros közlekedés fejlesztése érdekében. Ezt pár nappal később más kerékpáros szervezetek is fölkarolták, így együtt harcolunk a jobb kerékpáros jövő érdekében. Mint kitűnik e néhány sorból nem "zöldfülű" és "partvonalbeli" vagyok, hanem aktív kerékpáros és legalább olyan öntudatos civil is.

 

{thpt}