Címlap Helyről-helyre Dunántúl Érd - Diósd

Kitiltják a körforgalomból a kerekezőt...

Hely: Érd Budai út, bevásárlóközpont körforgalma. Teljes hossza mindösszesen 150m. Funkciója elvben a bevásárlóközpontba igyekvő kerekesek forgalmának "biztonságossá" tétele, ami gyakorlatilag a közútról való letiltás, miközben elfelejtkeznek az áthaladó kerekesről gondoskodni.

Bármely irányból is érkezik a kerékpáros mindenképpen át kell mennie a másik oldalra, hogy szabályos legyen (a jelenlegi KRESZ szerint kötelező a használatuk). A szituáció a következő: kerékpárosunk jön mondjuk a Balaton felől. Kötelessége, hogy helyismerete legyen és betartsa a KRESZ szabályait, tehát valahogy az út jobb oldaláról át kell jutnia a bal oldalon lévő kétirányú (1,8m szélességű, oldalt fákkal és térelválasztó szinteltéréssel készült) biciglijárdára. Ha ez a veszélyes átkelési manőver valahogy sikerült neki nem sokáig örülhet, hogy azon az oldalon van, mert egy jóakaratú ívvel (fig.1) lekeresztezi a körforgalom előtt a mellette futó (amiről le kellett jönnie) utat, persze elsőbbséget adva az azon haladóknak. Ha átevickélt, 15 méter múltán újabb kereszteződés következik, mert a körforgalom másik ágát keresztezi le. A probléma az, hogy innen már nem is vezet tovább a kijelölt út, egyenest bele visz a földtengerbe (fig.2). Megjegyzem a másik oldal is hasonló módon végződik, ott történetesen a parkoló autókba torkollik, járdán pedig lehetetlenség továbbmenni. Innen kerekesünk "biztonsága" már senkit nem érdekel, menjen ott, ahol akar és tud. (Legfőképp a közúton, mert az járható.)

Az egésznek a pikantériája az, hogy a kerékpáros - Balaton felöl érkezve - már átment egy körforgalmon szokásos jármű módban, tehát érthetettlen az ilyen "védelem" építése, mindösszesen pár méter különbséggel. A helyzet tragédiája meg az, hogy gyakorlatilag a 6-os és a 7-es útnál lévő új körforgalomnál egyik irányba sem tud szabályosan továbbhaladni a túrázó, egyfajta zsákutcába jut, hiszen mindhárom irányba kerékpárral behajtani tilos tábla lett kihelyezve.

A körforgalom, melyet kerékpármentessé akartak tenni egy közepes méretű (inkább kisebb) körforgalom, tehát a kerékpárosnak sokkal biztonságosabb - főleg ha továbbhaladó, áthaladó túrázó -, ha egyenesen behajt a körforgalomba, s mint KRESZ szerinti rendes járművezető folytatja útját.

erd_körforgalom erd_körforgalom erd_bevezető erd_bevezető  

fig. 1.                                fig. 2.

Kötelező, de milyen áron...

Hely: Balatoni út (7-es út) Fürdő utcától Diósd határában lévő körforgalom előtti buszmegállóig. Teljes hossza 700m. Funkciója elvben a biztonságos kerékpározás megteremtése.

Gyakorlatilag, ha valaki a Balaton felől jön, akkor át kell kelnie a másik oldalra, de ezt csak egy utcával korábban tudja biztonságosan megoldani, így egy darabon a szűk járdán kell mennie. Érdekes a kezdés, mert egy villanyoszlopnak vezet neki az út, majd egy hírtelen ívvel a járdára ráhúzva végződik is. (fig.1) Ha sikerült feljutnia, akkor jön a feketeleves, mert egy 1,8m széles úton megy, de a burkolat erőteljesen megsüllyedt, hullámos, helyenként hiányos (fig.2 - a felbontás évekkel ezelőtti) és rettenetesen koszos (homokos, kavicsos). A legnagyobb problémát a kiálló csatornafedelek élei okozzák, hiszen ha nincs észnél kerekesünk, azok könnyen kicsíphetik a kereke gumiját, vagy ami a legrosszabb, balesetet is szenvedhet.

erd_fig03 erd_fig03 erd_biciglijárda erd_biciglijárda   

fig. 3.                             fig. 4.

További probléma a parkoló autók garmadája is, melyek ráállva tönkreteszik a burkolatot, illetve a biztonságos közlekedést teszik lehetetlenné (fig.5). Nagy baj, hogy egyes kis lekeresztező utcácskák a kerékpáros számára beláthatatlan (így a gépkocsi vezetője sem fogja időben meglátni a kerekezőt), mert mélyről jön fel az út szintjére és fizikai akadály (telefonfülke) zavarja a kilátásban, továbbá a hirtelen és erős szintemelkedés okoz erőteljes problémát (fig.6). Pikantéria az oszloperdőzés, amely mellett egy megpakolt (és szabványosan 1m széles) kerekező már nem fér el biztonságosan.

"Legmókásabb" a kerékpárút diósdi vége/eleje. Egyszerűen belevezették a buszmegállóba, úgy, hogy a buszmegálló mögötti keskeny aszfaltszakasz már nem számít a kerékpáros út részének (fig.7), így továbbhaladni már csak a nyeregből való leszállással és sűrű elnézések kérésével (t.i. a buszmegálóban állóktól) tud csak az erre kerekező/gyalogbicikliző továbbmenni. Az egészben a "legszebb", hogy gyakorlatilag aki egyszer feljött, az nehezen (vagy egyáltalán nem) tud lejutni róla (csak leszállással ), illetve megfordítva nem tud fölmenni. Tehát élethelyzet-ellenes, nem biztosítja a kerékpáros közlekedés folyamatosságát, és ami a legnagyobb baj, hogy a biztonságot és a biztonság érzetet sem garantálja.

"Jó példa" továbbá, hogy a körforgalomnál egy kerékpárral behajtani tilos tábla van kitéve, de semmiféle irányjelző tábla nincs, hogy merre menjen tovább a kerékpározó. Megint azt feltételezik, hogy a kerekesnek van helyismerete. Valaki ismét nem gondolkodott! Kíváncsi lennék, hogy a térképből tájékozódó holland kerékpáros-túristák hány perc alatt jutnak megoldáshoz?

Érd_biciglijárda Érd_biciglijárda Érd_biciglijárda Érd_biciglijárda  

fig. 5.                                 fig. 6.

Érd_biciglijárda Érd_biciglijárda 

fig. 7.

Kérdéseink:

a.) 150 méter "biztonság" kedvéért érdemes-e 3-szor lekeresztezni azt az utat, amelyen amúgy is haladni kíván a kerékpáros?

b.) Miért kell a kerékpárost másodrangú közlekedőnek tekinteni, és az "érdekében" lehetetlen és életveszélyes megoldásokkal fűszerezett utakra irányítva letiltani a köz útjairól?

c.) A kerekes az útját miért nem folytathatja az általa kiválasztott szakaszon, ha már amúgy is több kilométert tekert rajta, amire ideért?

d.) Miért kell a kerékpárost büntetni a rossz útburkolatú, járhatattlan járdákkal, amikor ezen az útszakaszon könnyedén és nagyobb veszély nélkül is tudna közlekedni?

További képek a képtárban találhatóak. {th}

 

Itt van a helyszín: