Nem akadály? II.
...Sokat gondolkodtunk már a tényen, hogy miért, mi célból tervezik és készítik el a városi biciglijárdák vonalvezetését úgy azok tervezői, hogy adott rövid szakaszon lehetőség szerint minél több kurflit, kanyart, kunkort, s ha ilyenekre nincs mód - mert kivédhetetlenül egyenes vonalban kell, hogy vezessen annak nyomvonala, akkor legalább az út két átellenes oldalára kelljen minél többször átkelnie annak, aki erre az egészséges haladási formára adja a fejét...
Mert más oka nem lehet annak, hogy a tervezők - és e tervek engedélyezői, megvalósítói is - elfelejtik csak és csakis a kerékpáros közlekedés vonatkozásában!, hogy két pont között még mindig a legrövidebb út az egyenes. S a leggazdaságosabb haladás az egyenes vonalú egyenletes tempójú...
Íme - csak kiragadott, korántsem valamiféle teljességre törekvő példacsokor.
Szentgotthárd:
fig. 1. fig. 2.
fig. 3.
Encs - Gibárt:
Nekem kedves, mosolyogni való szituáció az, ahogyan sokhelyütt az országúttal párhuzamosan vezetett biciglijárdánál megspórolják a költségeket: Encs és Gibárt között nem pepecseltek a patak hídjánál kiegészítő létesítménnyel: itt vége a bicigliútnak, tessék kitekerni a közútra, s a híd túlfelén szépen illedelmesen visszacsattogni a repedezett aszfaltú különcsíkra. {fig. 4.}
Ráadásul, ha Gibárt felől jön a jobb sorsra érdemes tekerő, akkor szabálytalanul, a szembejövő haladási sávjában kell(ene) néhány métert tekernie.
- Vártunk több, mint öt percet, hogy legalább egy otomobilt is lencsevégre kaphassunk e helyütt, de utunk aznapi végcéljának elérése fontosabb volt. Kérdésünk: tessék má megmondani, ide mi a jó fészkes fekete fenének is kellett pénzt kiadni gyenge minőségű külön-aszfaltra? (Gh)
Budapest, Széna tér:
Budapest, II. kerület, Széna tér, pihenőpark széle. Itt ér ide/innen halad tovább a kerósút a Varsányi Irén utcába. Egy szépívű dupla S kanyarral, kilátást takaró bokrokkal, kanyarodást nehezítő fával megtűzdelt rodeo-hely, ahelyett, hogy a jobb alsó képen látható egyenes vonalvezetéssel vezették volna e helyütt ezt a biciglijárda-szakaszt.
Budaörs, Gazdagréti út:
fig. 5. - 6.
fig. 7. - 8.
fig. 9. - 10.
Ha eddig valakinek az lett volna az érzése, csupa avitt, rég meghaladott példát hoztunk volna, annak itt az épülő új budaörsi biciglijárda-szakasz, az ő sajátos cikk-cakkjával. Rázóköves, díszkőburkolatú, modernül eltérő színnel jelölt osztottpályás gyalogos/kerékpáros útnak tervezve(fig. 5.). Egy rövid iramodás után már lehet is fékezni, s leszállva a járműről áttolni azt a magasan hagyott járdaszegélyeken a túlparti járdára (fig. 6.), mert bár párhuzamosan vezetett nyomvonalon halad az út a magasabbrendű közúttal, de az csak természetes(?), hogy nem a kerekezőnek van elsőbbsége - itt, a biciglijárdán. Ha a közúton haladna, ez a képtelen helyzet elő sem fordulhatna. Kisvártatva elvékonyodik a járda (ezen az oldalon megszűnnek a házak), s uccu neki, máris vége van a biciglijárdának, hogy gépről leszállva (járdaperem!), áttolva a túloldali rázóköves oldalra, kárhozott kerekesként ott folytassuk majd utunkat (fig. 8.). No, nem sokáig, csak egy kerekes iramodásnyira: itt egy éles kanyarral véget ér a kerósútszakasz. Innentől mehet mindenki arra, merre lát. Kerekes teszem azt a közúton, ahol eddig szabályosan azért nem mehetett, mert a KRESZ jelenlegi szabályozása az ilyen eszement szakaszokra is kötelező érvénnyel az épített biciglijárdára kergeti a kétkerekű, ember hajtotta járművel közlekedőt - ahelyett, hogy csak mint ajánlott, javasolt, alternatív útvonalat kezelné, s meghagyná a választási lehetőséget a felnőtt kerekeseknek. S elrendelné a kötelező fokozott figyelmet a gépjárművel közlekedőktől a gyengébb társuk irányába.
(Megjegyzés: nem volt forgalom-elterelés, a képek készítésének idejében ilyen sűrű volt a gépjárműforgalom...)