Címlap Biciglijárdák Elmélkedés Kerekes rodeo

Nem akadály? II.

 
...Sokat gondolkodtunk már a tényen, hogy miért, mi célból tervezik és készítik el a városi biciglijárdák vonalvezetését úgy azok tervezői, hogy adott rövid szakaszon lehetőség szerint minél több kurflit, kanyart, kunkort, s ha ilyenekre nincs mód - mert kivédhetetlenül egyenes vonalban kell, hogy vezessen annak nyomvonala, akkor legalább az út két átellenes oldalára kelljen minél többször átkelnie annak, aki erre az egészséges haladási formára adja a fejét...

Mert más oka nem lehet annak, hogy a tervezők - és e tervek engedélyezői, megvalósítói is - elfelejtik csak és csakis a kerékpáros közlekedés vonatkozásában!, hogy két pont között még mindig a legrövidebb út az egyenes. S a leggazdaságosabb haladás az egyenes vonalú egyenletes tempójú...

Íme - csak kiragadott, korántsem valamiféle teljességre törekvő példacsokor.

Szentgotthárd:

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo   

fig. 1.                             fig. 2. 

 fig. 3.

biciglijarda-rodeo biciglijarda-rodeoSzentgotthárd kisforgalmú belvárosi részén nyugodtan lehet kerekezni a közúton. De amikor a vétlen tekerő a korforgalmú kereszteződéshez ér, ahelyett, hogy mint felelős járművezető a KRESZ szabálya szerint odaérve megvárva becsatlakozási lehetőségét továbbhaladhatna, a kereszteződés előtt egy hirtelen fékezéssel! és jobbra történő hirtelen irányváltoztatással! köteles (kénytelen) egy veszélyes manőverrel a részére és csakis az ő részére kialakított külön lekeskenyített és rázóköves díszműkőburkolatra kitérni (fig. 1.), azon cikk-cakkozni ötven métert (fig. 2.), hogy a körforgalommal védett kereszteződés másik - számára kivezető szakaszán - egy parkírozó bejáratánál kénytelen legyen még hirtelen lefékezni is, és egy éles balkanyarral kivédve az eléjetoluló járdaszigetet (fig. 3.) visszatérni a forgalomba. Már ha neki az első, jobbkézre eső úton van további útja. Ha nem, akkor usgyi, irány a zebra, járművéről leszállva mint gyalogos (gyalogbiciklizés) áttolni a túloldali biciglijárda-szakaszra gépét (akár csomagokkal is,) és ott folytatva a műveletsort, egy hasonló kurflival visszaügyeskednie magát a természetes közúti forgalomba.

Encs - Gibárt:
 
Encs-Gibárt Encs-Gibárt Nekem kedves, mosolyogni való szituáció az, ahogyan sokhelyütt az országúttal párhuzamosan vezetett biciglijárdánál megspórolják a költségeket: Encs és Gibárt között nem pepecseltek a patak hídjánál kiegészítő létesítménnyel: itt vége a bicigliútnak, tessék kitekerni a közútra, s a híd túlfelén szépen illedelmesen visszacsattogni a repedezett aszfaltú különcsíkra. {fig. 4.
Ráadásul, ha Gibárt felől jön a jobb sorsra érdemes tekerő, akkor szabálytalanul, a szembejövő haladási sávjában kell(ene) néhány métert tekernie.

- Vártunk több, mint öt percet, hogy legalább egy otomobilt is lencsevégre kaphassunk e helyütt, de utunk aznapi végcéljának elérése fontosabb volt. Kérdésünk: tessék má megmondani, ide mi a jó fészkes fekete fenének is kellett pénzt kiadni gyenge minőségű külön-aszfaltra? (Gh)

Budapest, Széna tér:

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo  

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo   

  biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo  

Budapest, II. kerület, Széna tér, pihenőpark széle. Itt ér ide/innen halad tovább a kerósút a Varsányi Irén utcába. Egy szépívű dupla S kanyarral, kilátást takaró bokrokkal, kanyarodást nehezítő fával megtűzdelt rodeo-hely, ahelyett, hogy a jobb alsó képen látható egyenes vonalvezetéssel vezették volna e helyütt ezt a biciglijárda-szakaszt.



Budaörs, Gazdagréti út:

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo

fig. 5. - 6.

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo

fig. 7. - 8.

biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo biciglijárda-rodeo

 fig. 9. - 10.


Ha eddig valakinek az lett volna az érzése, csupa avitt, rég meghaladott példát hoztunk volna, annak itt az épülő új budaörsi biciglijárda-szakasz, az ő sajátos cikk-cakkjával. Rázóköves, díszkőburkolatú, modernül eltérő színnel jelölt osztottpályás gyalogos/kerékpáros útnak tervezve(fig. 5.). Egy rövid iramodás után már lehet is fékezni, s leszállva a járműről áttolni azt a magasan hagyott járdaszegélyeken a túlparti járdára (fig. 6.), mert bár párhuzamosan vezetett nyomvonalon halad az út a magasabbrendű közúttal, de az csak természetes(?), hogy nem a kerekezőnek van elsőbbsége - itt, a biciglijárdán. Ha a közúton haladna, ez a képtelen helyzet elő sem fordulhatna. Kisvártatva elvékonyodik a járda (ezen az oldalon megszűnnek a házak), s uccu neki, máris vége van a biciglijárdának, hogy gépről leszállva (járdaperem!), áttolva a túloldali rázóköves oldalra, kárhozott kerekesként ott folytassuk majd utunkat (fig. 8.). No, nem sokáig, csak egy kerekes iramodásnyira: itt egy éles kanyarral véget ér a kerósútszakasz. Innentől mehet mindenki arra, merre lát. Kerekes teszem azt a közúton, ahol eddig szabályosan azért nem mehetett, mert a KRESZ jelenlegi szabályozása az ilyen eszement szakaszokra is kötelező érvénnyel az épített biciglijárdára kergeti a kétkerekű, ember hajtotta járművel közlekedőt - ahelyett, hogy csak mint ajánlott, javasolt, alternatív útvonalat kezelné, s meghagyná a választási lehetőséget a felnőtt kerekeseknek. S elrendelné a kötelező fokozott figyelmet a gépjárművel közlekedőktől a gyengébb társuk irányába.

(Megjegyzés: nem volt forgalom-elterelés, a képek készítésének idejében ilyen sűrű volt a gépjárműforgalom...)